O zdrowiu

O zdrowiu

O zdrowiu

„Szachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie
Iako smakuiesz,
Aż się zepsuiesz.”

Tak Jan Kochanowski pisał w jednej ze swoich słynnych fraszek. Jak zaopiekować się sobą i swoim zdrowiem, by móc nadal cieszyć się jego smakiem? Najlepiej zrobić to kompleksowo.
Zacznijmy od tego, czym zdrowie w ogóle jest. Według WHO, zdrowie to stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu, a nie tylko całkowity brak choroby czy niepełnosprawności.
Zgodnie z tą definicją, człowiek zdrowy jest wtedy, gdy prawidłowo funkcjonuje w każdej z wyżej wymienionych sfer. Co oznacza, że stan naszego zdrowia zostaje zachwiany w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu rezygnujemy z kontaktów społecznych bądź nie jesteśmy w stanie budować trwałych relacji czy nie mamy wsparcia (które jest bardzo ważne). Może nie doskwierać nam żadna choroba somatyczna, ale gdy podupadamy na duchu, również podupada nasze zdrowie.

W literaturze bez większego trudu można znaleźć informacje na temat wzajemnego wpływu na siebie wymienionych w definicji sfer. Większość osób choć raz, w ciągu swojego życia zmagało się z przeciągającymi się w czasie różnymi problemami. Problemy zazwyczaj oznaczają doświadczanie stresu i jego objawów w sferze psychicznej, somatycznej, behawioralnej. Takie doświadczenia oznaczają zachwianie naszego dobrostanu. Gdybyśmy nie posiadali wsparcia innych osób, czyli tego co można w definicji zdrowia proponowanej przez WHO nazwać dobrostanem społecznym, to odzyskanie równowagi koniecznej do utrzymania zdrowia byłoby utrudnione.

Większość z nas wie, w jaki sposób zadbać o zdrowie fizyczne, potrafimy nakleić plaster w miejscu zranienia, idziemy do lekarza, gdy dopada nas przeziębienie. Gdy cierpimy psychicznie – doświadczamy czegoś trudnego, z czym wiąże się obciążenie emocjonalne, zazwyczaj nie robimy nic. Guy Winch w swoim wystąpieniu podczas TED mówi dlaczego tak ważne jest „załatanie dziury pomiędzy zdrowiem fizycznym i psychicznym” i co wiąże się z dalszym zaniedbywaniem zdrowia psychicznego oraz co możemy zyskać, gdy bardziej zaopiekujemy się sobą.
Wiele dolegliwości, które pchają nas do lekarza wynika lub jest wzmagana właśnie przez brak dostatecznej dbałości o swoje zdrowie psychiczne. Przykładem takich problemów zdrowotnych mogą być między innymi dolegliwości ze strony układu krążenia, zespół jelita drażliwego oraz inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Osoby cierpiące z powodu chorób autoimmunologicznych często doznają pogorszenia swojego stanu zdrowia właśnie po „bardziej gorącym czasie”, gdy doznawały stresu.

Co zrobić, żeby zdrowie utrzymać? W sferze somatycznej, przede wszystkim robić to, o czym jest dosyć głośno w literaturze i mediach: postawić na aktywność fizyczną dostosowaną do naszych możliwości, dobrze zbilansowaną dietę, stosować się do zaleceń lekarza jeśli chorujemy na coś i oczywiście zrezygnować z używek. W sferze psychicznej warto zadbać o regularny odpoczynek, korzystanie ze wsparcia specjalisty, gdy czujemy, że nie wystarcza nam zasobów do poradzenia sobie z trudnościami. Ważne jest utrzymanie równowagi pomiędzy obowiązkami a przyjemnościami, uczenie się nowych rzeczy, dawanie sobie prawda do doświadczania emocji. Utrzymanie dobrostanu w sferze społecznej jest bardziej prawdopodobne, gdy spotykamy się z ludźmi, nawiązujemy z nimi bliższe relacje, pozwalamy sobie na korzystanie z ich wsparcia i sami dajemy wsparcie, gdy możemy.

Warto pamiętać o tym, by mieć na uwadze każdą ze sfer zdrowia, jeśli chcemy je utrzymać lub przywrócić. Często wymaga to zmiany nawyków i przeorganizowania swojego funkcjonowania. Ale czy możliwość cieszenia się zdrowiem nie jest tego warta? Lepiej nie doświadczać smaku utraty zdrowia.

6 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bliżej Siebie - Emilia Misiaszek