O zdrowiu

O zdrowiu

O zdrowiu

„Szachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie
Iako smakuiesz,
Aż się zepsuiesz.”

Tak Jan Kochanowski pisał w jednej ze swoich słynnych fraszek. Jak zaopiekować się sobą i swoim zdrowiem, by móc nadal cieszyć się jego smakiem? Najlepiej zrobić to kompleksowo.
Zacznijmy od tego, czym zdrowie w ogóle jest. Według WHO, zdrowie to stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu, a nie tylko całkowity brak choroby czy niepełnosprawności.
Zgodnie z tą definicją, człowiek zdrowy jest wtedy, gdy prawidłowo funkcjonuje w każdej z wyżej wymienionych sfer. Co oznacza, że stan naszego zdrowia zostaje zachwiany w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu rezygnujemy z kontaktów społecznych bądź nie jesteśmy w stanie budować trwałych relacji czy nie mamy wsparcia (które jest bardzo ważne). Może nie doskwierać nam żadna choroba somatyczna, ale gdy podupadamy na duchu, również podupada nasze zdrowie.

W literaturze bez większego trudu można znaleźć informacje na temat wzajemnego wpływu na siebie wymienionych w definicji sfer. Większość osób choć raz, w ciągu swojego życia zmagało się z przeciągającymi się w czasie różnymi problemami. Problemy zazwyczaj oznaczają doświadczanie stresu i jego objawów w sferze psychicznej, somatycznej, behawioralnej. Takie doświadczenia oznaczają zachwianie naszego dobrostanu. Gdybyśmy nie posiadali wsparcia innych osób, czyli tego co można w definicji zdrowia proponowanej przez WHO nazwać dobrostanem społecznym, to odzyskanie równowagi koniecznej do utrzymania zdrowia byłoby utrudnione.

Większość z nas wie, w jaki sposób zadbać o zdrowie fizyczne, potrafimy nakleić plaster w miejscu zranienia, idziemy do lekarza, gdy dopada nas przeziębienie. Gdy cierpimy psychicznie – doświadczamy czegoś trudnego, z czym wiąże się obciążenie emocjonalne, zazwyczaj nie robimy nic. Guy Winch w swoim wystąpieniu podczas TED mówi dlaczego tak ważne jest „załatanie dziury pomiędzy zdrowiem fizycznym i psychicznym” i co wiąże się z dalszym zaniedbywaniem zdrowia psychicznego oraz co możemy zyskać, gdy bardziej zaopiekujemy się sobą.
Wiele dolegliwości, które pchają nas do lekarza wynika lub jest wzmagana właśnie przez brak dostatecznej dbałości o swoje zdrowie psychiczne. Przykładem takich problemów zdrowotnych mogą być między innymi dolegliwości ze strony układu krążenia, zespół jelita drażliwego oraz inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Osoby cierpiące z powodu chorób autoimmunologicznych często doznają pogorszenia swojego stanu zdrowia właśnie po „bardziej gorącym czasie”, gdy doznawały stresu.

Co zrobić, żeby zdrowie utrzymać? W sferze somatycznej, przede wszystkim robić to, o czym jest dosyć głośno w literaturze i mediach: postawić na aktywność fizyczną dostosowaną do naszych możliwości, dobrze zbilansowaną dietę, stosować się do zaleceń lekarza jeśli chorujemy na coś i oczywiście zrezygnować z używek. W sferze psychicznej warto zadbać o regularny odpoczynek, korzystanie ze wsparcia specjalisty, gdy czujemy, że nie wystarcza nam zasobów do poradzenia sobie z trudnościami. Ważne jest utrzymanie równowagi pomiędzy obowiązkami a przyjemnościami, uczenie się nowych rzeczy, dawanie sobie prawda do doświadczania emocji. Utrzymanie dobrostanu w sferze społecznej jest bardziej prawdopodobne, gdy spotykamy się z ludźmi, nawiązujemy z nimi bliższe relacje, pozwalamy sobie na korzystanie z ich wsparcia i sami dajemy wsparcie, gdy możemy.

Warto pamiętać o tym, by mieć na uwadze każdą ze sfer zdrowia, jeśli chcemy je utrzymać lub przywrócić. Często wymaga to zmiany nawyków i przeorganizowania swojego funkcjonowania. Ale czy możliwość cieszenia się zdrowiem nie jest tego warta? Lepiej nie doświadczać smaku utraty zdrowia.

Hou la la! Cela pourrait être l’un des blogs les plus utiles que nous ayons jamais vu sur ce sujet. En fait magnifique. Je suis également spécialiste de ce sujet afin que je puisse comprendre vos efforts. Trish Kennedy Lanita

7 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bliżej Siebie - Emilia Misiaszek